Jak to się dzieje, że niektórzy ludzie mogą jeść znacznie więcej i nie tyć, a tymczasem inni mają tendencję do odkładania tkanki tłuszczowej? Za utrzymanie prawidłowej wagi w dużej mierze odpowiada metabolizm. Jak przyspieszyć przemianę materii i cieszyć się z wymarzonej sylwetki? Przedstawiamy zbiór porad.

kobieta w bieliźnie trzymająca miarkę wokół swojego brzucha

AUTOR

FIT-BODY

KATEGORIA

Catering dietetyczny

OPUBLIKOWANY

6 grudnia 2021

SOCIAL

Metabolizm a przyspieszenie przemiany materii

Metabolizm, czy inaczej przemiana materii to pojęcie związane z tempem reakcji biochemicznych i energetycznych zachodzących w organizmie. Reakcje te polegają na pobieraniu składników odżywczych (węglowodanów, tłuszczów oraz białka) i przekształcaniu ich w energię oraz wydalaniu tzw. produktów ubocznych.

Warto podkreślić, że w metabolizmie uczestniczą witaminy i minerały, które dostarczamy sobie wraz z pożywieniem, a także praca przysadki mózgowej, nadnerczy, jajników i trzustki wytwarzających hormony i enzymy. Dlatego zastanawiając się jak przyspieszyć przemianę materii, wiemy, że musimy przyjrzeć się nie tylko diecie.

Wyróżniamy podstawową i dodatkową przemianę materii, pierwsza jest niezbędna do prawidłowego zachowania funkcji życiowych, druga to energia potrzebna do wykonywania codziennych czynności – pracy, chodzenia czy ćwiczeń fizycznych.

Suma tych dwóch wartości daje nam całkowite zapotrzebowanie kaloryczne – jeśli chcemy schudnąć, musimy odjąć od niego około 200-500 kcal, a jeżeli zależy nam na przybraniu na masie – dodać tyle samo kalorii. Przy pozbywaniu się nadmiaru tkanki tłuszczowej pomocne jest również podkręcenie metabolizmu – jak zwiększyć przemianę materii?

Od czego zależy tempo metabolizmu i jak poprawić przemianę materii na co dzień?

Tempo metabolizmu zależy przede wszystkim od wieku, płci, genów oraz trybu życia. Najszybszą przemianę materii mają dzieci i osoby w okresie pokwitania. Co przyspiesza przemianę materii?

  • regularna aktywność fizyczna, ćwiczenia powinny trwać minimum 45 minut dziennie, wliczamy w to również szybki spacer czy wysiłek towarzyszący pracom domowym,
  • regularne spożywanie posiłków – dobry odstęp to około 3-4 godziny, ostatni posiłek należy zjeść przynajmniej na 2 godziny przed snem, ponieważ przemiana materii zwalnia w nocy,
  • dzielenie posiłków na mniejsze porcje, częste posiłki pobudzają metabolizm do działania,
  • radzenie sobie ze stresowymi sytuacjami – hormon stresu (kortyzol) spowalnia przemianę materii,
  • odpowiednie rozłożenie energetyczne posiłków – śniadanie powinno stanowić 30 % przy czterech posiłkach, drugie śniadanie – 10 %, obiad – 40 %. energii, kolacja – 20 % dziennego zapotrzebowania na kalorie.
talerz z sałata, jajkiem, marchewką, rzodkiewką, obok na stole leży miarka

Co przyspiesza przemianę materii? Pamiętaj o właściwej diecie

Za szybki metabolizm odpowiada również zawartość talerza. Mało warzyw i zbyt dużo tłuszczów w diecie spowalnia przemianę materii. Główne źródło energii na co dzień powinny stanowić węglowodany złożone, bogate w błonnik, który usprawnia metabolizm.

Warto też wiedzieć czego nie robić, jeśli zależy nam na przyspieszeniu przemiany materii. Metabolizm zwalnia podczas głodówek i skrajnie niskokalorycznych diet, ponieważ organizm zaczyna gromadzić zapasy „broniąc się” przed niedostatkiem kalorii i energii dostarczanej wraz z pożywieniem.

Jak poprawić przemianę materii? Postaw na dietę od Fit-Body

Zależy Ci na zrzuceniu nadmiaru kilogramów? My wiemy, jak komponować dietę w oparciu o produkty, które przyspieszają przemianę materii. Poznaj nasze smakowite i odżywcze posiłki i zamów pakiet próbny diety pudełkowej od Fit-Body. Lepsze samopoczucie i zdrowa sylwetka jest w zasięgu kliknięcia myszką.

FIT-BODY

Twój
Catering
Dietetyczny